fredag 29. januar 2016

Hva skal barnet hete, og hva betyr navnet?!

Jeg underviser i slektsforskning på Folkeuniversitetet i Bergen. Høsten 2015 fikk jeg av "klassen" min en flott navnebok når kurset var slutt.
10 001 Navn - Norsk fornavnleksikon.

Boken er skrevet av Gulbrand Alhaug i 2011 og utgitt av Cappelen Damm.


I boken finnes hele 10 001 fornavn, så sjansen for at ditt navn er med, er ganske så stor. Her får du blant annet vite betydningen av navnet ditt. I tillegg får du informasjon om hvor mange som har dette navnet, og når det første gang ble brukt i Norge.

Ta for eksempel mitt navn Renathe. Etter 1900 er det 452 personer som har hatt/har dette navnet.
33 % av disse har navnet Renathe som andre eller tredje navn, det vil si at 67 % har navnet som første fornavn. Første gang vi finnet navnet brukt i Norge er i 1910. Renathe var best brukt i 1980-1985.

Renathe kommer fra Renate, et tysk navn. Renate igjen er fra Renata, som betyr gjenfødt.


Denne boken synes jeg er en naturlig del av bokhyllen til en slektsforsker. Når jeg kommer over merkelige navn i kirkebøkene, slår jeg opp i boken for å se hva dette betyr, og leser historien til navnet. 

1 kommentar:

  1. Hei! :)
    Jeg har hetet Kine hele livet (he, he) , men en ting som er skikkelig dumt er at etter 2005 en gang har noen fyllt inn navnets betydning som "kristen" - samme som kristin og lignende navn.
    Før dette , når jeg kjøpte kopp eller slo opp i en bok sto det alltid at navnet mitt, Kine, var et anagram av Nike, og betydde "Den Seirende".
    Jeg hadde kjøpt en navnebok da min sønn ble født i 2007 for å finne et bra navn til han. Etter 3 mnd. fundering endte jeg og far opp med å kalle han Nicolai. Dette er også et navn som stammer fra St.Nicolas og setyr "Den Seirende" slik som meg.
    Hvordan går jeg frem for å få betydningen av navnet mitt tilbake? Jeg er 46 år nå, og har alltid vært veldig fornøyd mad å være "Den Seirende"! Nå har noen fyllt navnet mitt inn på Wikipedia uten å gjøre skikkelig undersøkelse av betydningen, og dette kan jeg ikke finne meg i.
    Burde jeg bare forandre teksten på Wikipedia, eller må jeg skaffe en av bøkene som er trykket for 10 - 15 år siden før jeg forandrer teksten og betydningen av navnet mitt?
    Jeg vil så klart at informasjonen skal være riktig!
    Med vennlig hilsen
    Kine Hoff

    SvarSlett