tirsdag 14. februar 2012

Gamle bilder

I slektsforskning er gamle bilder også svært viktig. Bilder kan være en ledetråd, spesielt dersom navn er påskrevet på bildets bakside, eller som undertekst i et album. Bilder gir et ansikt til navnene i slektstreet, noe som gjør disse personene mer levende. Bilder kan også fortelle om hus slekten bodde i, klesstil, yrker osv.
Ikke kast gamle bilder, bruk heller tid på å finne ut hvem det er bilde av!

Så for å sikre meg gode bilder til oppgaven min (og til slektstreet) har jeg satt i sving familien. Min mormor har nå fordypet seg i gamle album, som nå ligger utover et helt rom i 2 etg. Og flere gode gullkorn er funnet.

Men andre er også satt i sving. Mormor har tatt kontakt med noen tantebarn som også sitter på gamle familiealbum, og disse er nå på vei. Så blir det å finne ut hvem alle disse menneskene er, for deretter å skanne bildene inn på data.

Jeg gleder meg :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar