mandag 19. juni 2017

Slekten søkbar på internett

Det har lenge vært min plan å legge mitt slektstre søkbart ut på Internett. Men ting tar tid. Men etter 30 med slektsforskning kan jeg med glede annonsere at den endelig er på nett.

Selvsagt kunne man ha benyttet seg av Geni eller MyHeritage, men disse nettsidene synes jeg ikke er optimale. 
Jeg ønsker å publisere slekten min uten at andre skal kunne gjøre endringer eller knytte sin slekt til min. 

Løsningen kom via TNG. Dette er et slektsprogram som man legger på Internett, men hvor man selv har full kontroll. Jeg kan selv velge hvilken informasjon jeg ønsker å publisere og hvordan dette skal presenteres. 

Man må ha et webhotell og laste ned TNG til sin datamaskin. TNG koster penger, men det er kun snakk om 100-lapper. Et webhotell koster også penger. Dette er en bestemt sum pr år som betales. Ikke dyrt det heller. 

Nå kan alle som er i slekt med meg kunne se slektstreet. De kan søke i slektstreet og klatre både opp og ned i slektslinjene. Skulle man finne feil eller mangler, er det en funksjon hvor man kan sende inn tilbakemeldinger. 

Siden er helt åpen og det trengs ingen passord for å søke.

Det aller beste for meg, er at det ikke er mulig for andre å redigere osv. Skulle det være feil her, er det kun min egen feil. Mange opplever å legge sine slektstre på Geni eller MyHeritage, for deretter å miste kontrollen over slekten. Andre linker seg til eller redigere, og så begynner feilene å oppstå. 

Databasen min er beskyttet av Åndsverksloven, dvs. at man ikke har lov til å kopiere store mengde data fra min databasen og inn i sin egen database. Det er heller ikke love å kopierer bildene. 

For de som ønsker å publisere sin slekts på nett, er TNG helt klart den beste løsningen. 

Vil du se slekten min, besøk min nettside Min families historie

TNG

2 kommentarer:

  1. Har du Renathe publisert noko som heiter: "Vår Slekts historie", elektronisk ? Jon Sværen, BB

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, slektstreet mitt er publisert på nett her https://www.slektshjelpen.no/TNGversion11/index.php

      Slett